Zpracované elektronické výukové materiály vychází z toho, že multikulturní výchova by měla probíhat interaktivní formou, neboť jejím cílem by měla být především změna postojů a chování, nikoliv pouze změna znalostí, jako je tomu u klasických vzdělávacích témat českého školství.
Pokud je to možné, jsou v tomto duchu vypracované všechny materiály a prezentace, které jsou vhodné pro klasické frontální vyučování a jsou doplněny modelovými aktivitami, metodikami atd. Výukové materiály ideově vycházejí z transkulturního přístupu k multikulturní výchově, který zdůrazňuje individuální odlišnosti a osobnostní pojetí před zdůrazňováním skupinových charakteristik a specifik skupin. Samotné průřezové téma prolíná všemi vzdělávacími oblastmi s jistou vazbou zejména na oblasti: Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství), Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk, Cizí jazyk), Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), ale i Člověk a příroda (Přírodopis, Zeměpis) a Informační a komunikační technologie.
Průřezové téma Multikulturní výchova obsahuje pět tematických sad: Kulturní diference, Lidské vztahy, Etnické a náboženské skupiny v ČR, Multikulturní společnost a Princip sociálního smíru a solidarity. V rámci zpracování průřezového tématu bylo vytyčeno několik konkrétních témat, která se stala předměty jednotlivých lekcí. Celkem je zpracováno 14 tematických lekcí. Každá lekce obsahuje prezentace, otázky k lekci a seznam literatury a odkazů k tématu. Lekce dále obsahují (podle tématu a vhodnosti užití daných výstupů) odkazy na videa, obrázky, pracovní listy, metodické aktivity – metodické listy pro učitele jak vést modelovou hodinu na dané téma, e-kurzy, studijní texty pro učitele nebo metodické pokyny pro učitele. Většina lekcí je zpracována pro dvě úrovně, 6. a 7. ročník a 8. a 9. ročník, výjimečně je lekce zpracována (vzhledem k obtížnosti tématu, např. Multikulturní ČR v historické perspektivě) jen pro 8. a 9. ročník. Pro větší přehlednost je ke každé lekci zpracována metodika (viz níže), kde je uvedeno doporučené pořadí použití materiálů a jejich stručná charakteristika.
Ukázka metodiky k Multikulturní výchově
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
-
rozvíjí dovednost rozpoznat projevy rasové nesnášenlivosti a napomáhá prevenci vzniku xenofobie
-
učí žáky uvědomovat si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů a připravenosti nést odpovědnost za své jednání
-
poskytuje znalost některých základních pojmů multikulturní terminologie: kultura, etnikum, identita, diskriminace, xenofobie, rasismus, národnost, netolerance aj.
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
-
napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, být sám sebou, reflektovat vlastní sociokulturní zázemí
-
pomáhá uvědomovat si neslučitelnost rasové (náboženské či jiné) intolerance s principy života v demokratické společnosti
-
vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu
-
učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám
Tabulka materiálů k průřezovému tématu Multikulturní výchova
Tematický okruh
|
Název lekce
|
Oblast PT zasažená v lekci
|
Forma zpracovaných elektronických výukových materiálů, poznámky
|
Kulturní diference
|
Kultura
|
poznávání vlastního kulturního zakotvení; respektování zvláštností různých etnik; základní problémy sociokulturních rozdílů v České republice a v Evropě
|
PowerPointová prezentace, e-kurz, metodika, modelové aktivity
|
Hodnoty
|
poznávání vlastního kulturního zakotvení; jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity
|
Identita a kulturní zakotvení
|
jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky, ale i jako součást etnika; poznávání vlastního kulturního zakotvení
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, metodika, modelové aktivity
|
Lidské vztahy
|
Předsudky a stereotypy
|
předsudky a vžité stereotypy (příčiny a důsledky diskriminace); důležitost integrace jedince v rodinných, vrstevnických a profesních vztazích; uplatňování principu slušného chování (základní morální normy);
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelová aktivita
|
Etnické a náboženské skupiny v ČR
|
Etnické skupiny v ČR
|
rovnocennost všech etnických skupin a kultur; odlišnost lidí, ale i jejich vzájemná rovnost; postavení národnostních menšin; základní informace o různých etnických a kulturních skupinách
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity
|
Náboženské skupiny
|
základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika
|
Migrace
|
základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity
|
Multikulturní společnost
|
Co je multikulturalita a multikulturní společnost?
|
multikulturalita současného světa a předpokládaný vývoj v budoucnosti; multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika
|
Multikulturalizmus v ČR z historické perspektivy
|
multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity
|
Princip sociálního smíru a solidarity
|
Rasismus a xenofobie
|
projevy rasové nesnášenlivosti
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, metodika
|
Diskriminace
|
odpovědnost a přispění každého jedince za odstranění diskriminace a předsudků vůči etnickým skupinám
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelová aktivita
|
Lidská solidarita
|
nekonfliktní život v multikulturní společnosti; význam kvality mezilidských vztahů pro harmonický rozvoj osobnosti; tolerance, empatie, umět se vžít do role druhého; lidská solidarita
|
PowerPointová prezentace, e-kurz, metodika
|
Pravicový extremismus a neonacismus
|
projevy rasové nesnášenlivosti; zohlednění potřeb minoritních skupin; otázka lidských práv
|
PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika
|
|
|