Mimořádně závažná zpráva pro stát, kde výroba aut zabírá kolem 8% ekonomiky. Že Čína a Rusko mají Evropu na háku a Brusel s Německem Českou republiku odepsal? Vedení Škody hýří superlativy, ale má proč? Bude česká vláda reagovat? Nařízení EU může mít smrtící účinky, pokud útok nezarazíme včas!

 

Pozorně data sledujte: to není náhoda!

Volkswagen přesune do roku 2023 výrobu vozů rodiny Passat do závodu české automobilky Škoda Auto v Kvasinách, kde se budou vyrábět spolu s modely Škoda Superb a Kodiaq. V Kvasinách se v současnosti vyrábějí také modely Škoda Karoq a Seat Ateca.

Přesun výroby je součástí nového pětiletého plánu. Podle šéfa koncernu VW Herberta Diesse mají tyto kroky zvýšit rychlost inovací. Nový plán se zaměřuje hlavně na výrobu elektrických vozů, které se budou vyrábět v německých závodech v Emdemu, Hannoveru a Cvikově (Zwickau). Právě v Emdenu se nyní vyrábějí passaty. Ale!

Německý koncern Volkswagen hodlá do roku 2023 investovat téměř 44 miliard eur do elektromobilů, digitalizace a dalších nových technologií. Tato částka odpovídá zhruba třetině celkových výdajů, které koncern v letech 2019 až 2023 plánuje. Koncern si v rámci své strategie také stanovil za cíl zvýšit tempo inovací, uvedl Diess.

„Rozhodnutí dozorčí rady koncernu Volkswagen zaručuje optimální využití výrobních kapacit napříč značkami po roce 2022. Jsme rádi (????), že na základě tohoto rozhodnutí budeme i nadále vyrábět naši vlajkovou loď, model Škoda Superb, v České republice, která je domovem značky Škoda,“ řekl agentuře ČTK předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.

 

A AUTO.CZ na konci prosince zveřejnil zprávu, která v této souvislosti přímo šokuje a nadšení jde do pryč!

To vážně předseda představenstva Škoda auto Bernhard Maier nevěděl? Těžko uvěřit!

Evropská unie navrhuje zakázat benzinová auta v období 2021 - 2030, aniž bychom za ně měli náhradu.

Co letos navrhly instituce Evropské unie, nad tím už snad nejde ani žasnout. V ohrožení se ocitá samotný koncept osobní dopravy i statisíce pracovních míst v automobilovém průmyslu.

 

Reguluji, tedy jsem

 

Návrh je formálně založený na regulaci emisí oxidu uhličitého, která v EU platí od roku 2009. Limit emisí CO2 pro osobní auta Brusel postupně snížil ze 130 na 95 g/km, což odpovídá 4,1 litru benzinu nebo 3,6 litru nafty na 100 km. Tento průměr musí do roku 2021 pod hrozbou miliardových pokut splnit každá automobilka od Fiatu po Mercedes bez ohledu na to, jak velká auta vyrábí.

 

Na konci minulého roku se iniciativa regulátorů posunula na zcela novou úroveň. Evropská komise (tedy exekutivní orgán na úrovni vlády) navrhla na období 2021 až 2030 snížení o dalších 30 %, v dalším kole Evropský parlament přitvrdil dokonce na 40 %. To by znamenalo snížení průměrné spotřeby na 2,4 litru benzinu a 2,1 litru nafty. Ke schválení je třeba ještě souhlas Evropské rady, která se s parlamentem sice neshodla a navrhla o něco mírnějších 35 %, ale do konce roku můžeme očekávat jednoduchý závěr: politický kompromis mezi zcela nerealistickými čísly. Průměrné spotřeby kolem 2,5 l/100 km nelze dosáhnout bez masivní podpory alternativních technologií, které dosud nejsou k dispozici.

 

Ivan Hodač, bývalý dlouholetý tajemník Asociace evropských automobilových výrobců ACEA

 

Jaké snížení emisí CO2 byste považoval za dosažitelné pro další období?

Maximálně 25 %. Toho by šlo dosáhnout s mixem konvenčních technologií, účinnost spalovacího motoru lze stále zlepšit. Musela by se ovšem zastavit hysterie kolem dieselu. Auta by také mohla být lehčí a mohlo by se prodávat méně SUV. Stále doufám, že se lidé na odpovědných místech uklidní a bude se tímto směrem pokračovat. Bohužel zapomínají na to, že takzvaně „z kolébky do hrobu“ je diesel splňující limity Euro 6 ekologicky čistší než elektrické auto. Speciálně když tu elektřinu nevyrábíte z obnovitelných zdrojů.

 

Unie ale zatím jedná o návrhu snížit emise CO2 o 30 až 40 %. Navíc otevřeně favorizuje baterie a nabíječky před ostatními bezemisními technologiemi.

Takové snížení je jen těžko dosažitelné. A že politika vlastně přímo i nepřímo nařizuje používání jedné konkrétní technologie, to je zásadní chyba, jaká se ještě nikdy v minulosti nestala. Regulace má být vždycky technologicky neutrální, jejím úkolem je pouze nastavit mantinely. Tento krok jde nejen proti vodíku, ale proti jakékoli další technologii, která se může teprve objevit.

 

Má Evropa šanci dohnat náskok Číny v akumulátorech? Alespoň je samostatně vyrábět, jak prosazuje Evropská komise s projektem evropské akumulátorové aliance?

Co se týče výroby, ano, když se na to evropské země spojí a půjde se do velkých objemů. Daleko horší to ale bude s nákupem surovin. To Evropa podcenila a dnes zjišťuje, že skoro na všem už sedí Číňané. Jenom se podívejte, co se děje v Africe a Jižní Americe. V konečném důsledku tedy nemusíme být konkurenceschopní. (Dodejme, že stejnou strategickou cestou jde i Rusko přes Venezuelu a další státy Afrikou konče, takže přechod na vývoz plynu je logickým vyústěním a břidlice na ropu nemají budoucnost. Nadšení USA dostává další ránu)

 

Pro návrh nehlasoval nikdo z našich europoslanců, zdrželi se dva – Stanislav Polčák a Luděk Niedermeyer

Je fér, že limity kladou stejné nároky na celou EU, když bohatší státy mohou omlazovat vozový park daleko rychleji?

Limity emisí CO2 nejsou kladeny na jednotlivé země, ale na automobilky. Je otázkou obchodní strategie, jaký mix produktů a jaké ceny je ke splnění dovedou. Je také omylem, že v dnešním stavu je vše „čistý a volný trh“. Právě třeba nedostatečné zdanění činností, které poškozují přírodu a klima, je vlastně také přerozdělení, ale naruby. Myslím, že v chudších unijních zemích by státy měly použít evropské dotace pro vybudování infrastruktury, ale s dotováním prodejů to nepřehánět.

 Ví vůbec Niedermeyer která bije a že vlastně podporuje s Kalouskem Babiše na další zvýšení daní, byť proti němu veřejně formálně bojují a na Babiše útočí? A že tím vlastně fungují jako kolaboranti, těžce poškozující Českou republiku, protože strategie Volkswagenu je průzračně křišťálově čistá a Německo se nakonec může smát?