Nevíte, kam zmizeli všichni lidi na práci a kam mizí peníze, původně určené na důchody, na stáří a léky, proč platíme a platíme a nic z toho nemáme? Zde další dotační projekt Evropské unie. Neziskové organizace, dotace, převody peněz a už se práší za kočárem... Stačí, když umíte německy a anglicky a už dalšího nemusíte umět nic.

To je třeba Masarykova univerzita, žádající obrovské peníze na vzdělání! Investice do rozvoje... A vypadne z ní co? Blbá generace dětí, neumějící nic. Vlastně razítkovači v německém, či anglickém jazyce. Nebo tanečníci gay klubů jako Jakub Janda a Evropské hodnoty...

 

 

Loga projektu

 

 

    To nemá chybu!

 

Zpracované elektronické výukové materiály vychází z toho, že multikulturní výchova by měla probíhat interaktivní formou, neboť jejím cílem by měla být především změna postojů a chování, nikoliv pouze změna znalostí, jako je tomu u klasických vzdělávacích témat českého školství.

Pokud je to možné, jsou v tomto duchu vypracované všechny materiály a prezentace, které jsou vhodné pro klasické frontální vyučování a jsou doplněny modelovými aktivitami, metodikami atd. Výukové materiály ideově vycházejí z transkulturního přístupu k multikulturní výchově, který zdůrazňuje individuální odlišnosti a osobnostní pojetí před zdůrazňováním skupinových charakteristik a specifik skupin. Samotné průřezové téma prolíná všemi vzdělávacími oblastmi s jistou vazbou zejména na oblasti: Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství), Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk, Cizí jazyk), Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), ale i Člověk a příroda (Přírodopis, Zeměpis) a Informační a komunikační technologie.

Průřezové téma Multikulturní výchova obsahuje pět tematických sad: Kulturní diference, Lidské vztahy, Etnické a náboženské skupiny v ČR, Multikulturní společnost a Princip sociálního smíru a solidarity. V rámci zpracování průřezového tématu bylo vytyčeno několik konkrétních témat, která se stala předměty jednotlivých lekcí. Celkem je zpracováno 14 tematických lekcí. Každá lekce obsahuje prezentace, otázky k lekci a seznam literatury a odkazů k tématu. Lekce dále obsahují (podle tématu a vhodnosti užití daných výstupů) odkazy na videa, obrázky, pracovní listy, metodické aktivity – metodické listy pro učitele jak vést modelovou hodinu na dané téma, e-kurzy, studijní texty pro učitele nebo metodické pokyny pro učitele. Většina lekcí je zpracována pro dvě úrovně, 6. a 7. ročník a 8. a 9. ročník, výjimečně je lekce zpracována (vzhledem k obtížnosti tématu, např. Multikulturní ČR v historické perspektivě) jen pro 8. a 9. ročník. Pro větší přehlednost je ke každé lekci zpracována metodika (viz níže), kde je uvedeno doporučené pořadí použití materiálů a jejich stručná charakteristika.

Ukázka metodiky k Multikulturní výchově



Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

  • rozvíjí dovednost rozpoznat projevy rasové nesnášenlivosti a napomáhá prevenci vzniku xenofobie
  • učí žáky uvědomovat si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů a připravenosti nést odpovědnost za své jednání
  • poskytuje znalost některých základních pojmů multikulturní terminologie: kultura, etnikum, identita, diskriminace, xenofobie, rasismus, národnost, netolerance aj.

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:


  • napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, být sám sebou, reflektovat vlastní sociokulturní zázemí
     
  • pomáhá uvědomovat si neslučitelnost rasové (náboženské či jiné) intolerance s principy života v demokratické společnosti
  • vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu
  • učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám

         Tabulka materiálů k průřezovému tématu Multikulturní výchova

Tematický okruh

Název lekce

Oblast PT zasažená v lekci

Forma zpracovaných elektronických výukových materiálů, poznámky

Kulturní diference

Kultura

poznávání vlastního kulturního zakotvení; respektování zvláštností různých etnik; základní problémy sociokulturních rozdílů v České republice a v Evropě

PowerPointová prezentace, e-kurz, metodika, modelové aktivity

Hodnoty

poznávání vlastního kulturního zakotvení; jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity

Identita a kulturní zakotvení

jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky, ale i jako součást etnika; poznávání vlastního kulturního zakotvení

PowerPointová prezentace, pracovní list, metodika, modelové aktivity

Lidské vztahy

Předsudky a stereotypy

předsudky a vžité stereotypy (příčiny a důsledky diskriminace); důležitost integrace jedince v rodinných, vrstevnických a profesních vztazích; uplatňování principu slušného chování (základní morální normy);

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelová aktivita

Etnické a náboženské skupiny v ČR

Etnické skupiny v ČR

rovnocennost všech etnických skupin a kultur; odlišnost lidí, ale i jejich vzájemná rovnost; postavení národnostních menšin; základní informace o různých etnických a kulturních skupinách

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity

Náboženské skupiny

základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika

Migrace

základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity

Multikulturní společnost

Co je multikulturalita a multikulturní společnost?

multikulturalita současného světa a předpokládaný vývoj v budoucnosti; multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika

Multikulturalizmus v ČR z historické perspektivy

multikulturalita jako prostředek vzájemného obohacování

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelové aktivity

Princip sociálního smíru a solidarity

 

Rasismus a xenofobie

projevy rasové nesnášenlivosti

PowerPointová prezentace, pracovní list, metodika

Diskriminace

odpovědnost a přispění každého jedince za odstranění diskriminace a předsudků vůči etnickým skupinám

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika, modelová aktivita

Lidská solidarita

nekonfliktní život v multikulturní společnosti;  význam kvality mezilidských vztahů pro harmonický rozvoj osobnosti; tolerance, empatie, umět se vžít do role druhého; lidská solidarita

PowerPointová prezentace, e-kurz, metodika

Pravicový extremismus a neonacismus

projevy rasové nesnášenlivosti; zohlednění potřeb minoritních skupin; otázka lidských práv

PowerPointová prezentace, pracovní list, e-kurz, metodika