Nízká hladina vody způsobila nahromadění nákladních plavidel v jedné z klíčových světových námořních plavebních cest. Ropa, stlačený plyn, uhlí, rudy...
Panamský průplav, životně důležitý průchod, který přesouvá 6 procent světového námořního obchodu, rozšíří tranzitní omezení kvůli nízké hladině vody způsobené suchem. Jaký to bude další dopad na nás? Z Ruska nesmíme nic, díky Pětidestrukci...
Kanálové úřady poprvé oznámily omezení letos, což vytvořilo nevyřízený počet plavidel čekajících na překročení. Ve čtvrtek však byla tato omezení prodloužena nejméně o dalších 10 měsíců.
Před časem se rozšířil a v USA byl jásot
Po dokončení budou moci rozšířeným průplavem jezdit tankery schopné dopravovat až milion barelů ropy, lodi se zkapalněným plynem a nákladní lodi s uhlím, rudami a dalším zbožím, které musely dosud plout kolem Hornova mysu nebo mysu Dobré naděje. To zkrátí doby dopravy o týdny a změní globální dopravní parametry.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/rozsireny-panamsky-pruplav-zmeni-svetovy-byznys-tvrdi-odbornici.A091119_120406_eko-zahranicni_fih
„V současné době zaznamenáváme nárůst příchozích. Je hlavní sezóna, protože se blíží prosinec, takže zboží na Vánoce se rychle stěhuje,“ řekl v rozhovoru zástupce správce kanálu Ilya Espino.
Panamský průplav hraje klíčovou roli v námořní dopravě tím, že umožňuje lodím relativně snadno proplouvat mezi Atlantikem a Pacifikem, ale jeho kapacita by mohla zůstat až jeden rok kvůli jeho současným mělkým hladinám vody. Obrubníky způsobily, že někteří majitelé lodí odlehčili náklad nebo hledali alternativní trasy a Espino vyzval majitele plavidel, aby si rezervovali předem, aby se předešlo zpožděním. Podle oficiálních údajů je v současnosti nevyřízených asi 115 plavidel.

„Velká nevýhoda Panamského kanálu spočívá v tom, že ačkoliv je to mořská dopravní trasa, tak používá sladkou vodu, zatímco jiné kanály využívají vodu z moře,“ řekl agentuře AFP správce kanálu Ricaurte Vásquez Morales. V roce 2022 Panamský průplav obsloužil denně v průměru čtyřicet lodí. Správa kanálu však jejich počet snížila na třicet dva, aby ušetřila vodu. Větší lodě navíc posílají část svého nákladu po železnici, aby byly při plavbě kanálem lehčí. Před průplavem se přesto tvoří kolony – lodě čekají na průjezd 15 až 19 dní. |
Úřady tvrdí, že jim omezení pomohou vydržet až do příštího období dešťů, protože nedostatek dešťové vody ztěžuje pohyb lodí přes komplikovanou řadu plavebních komor, které fungují jako vodní výtahy. Průchod dlouhý 80 km (50 mil) slouží převážně plavidlům ze Spojených států, Číny a Japonska s průměrem 32 lodí, které proplouvají každý den. Toto číslo se snížilo ze 40 denně v roce 2022.
Čekací doby na vstup, obvykle od tří do pěti dnů, jsou nyní v průměru až 11 dnů.
Projekt rozšíření kanálu byl dokončen v roce 2016 a byl oslavován jako vítězství komerční dopravy mezi Severní Amerikou a Asií.